CRUISE I KARIBIA

PÅ CRUISE I KARIBIA MED BABY

Hvor skal man reise med en 1 åring  om man vil oppleve sol og varme i februar? Vi valgte cruise i karibia. Å reise på cruise med små barn er bare helt genialt.I februar 2016 fløy vi  til Fort lauderdale. Vi skulle tilbringe noen dager i Fort lauderdale og Miami og deretter reise på ett 11 dagers cruise i karibia. Lillemor hadde akkurat fylt 1 år.

Vi var veldig spente på hvordan lillemor ville komme til å takle flyturen, men heldigvis gikk det over all forventning. Å fly med barn  kan jo by på utfordringer ,spesielt når det gjelder lengre flyreiser. På forhånd hadde vi kontaktet flyselskapet å innformert dem om at vi trengte babynest til lillemor.

Snart fremme.(New York -Fort Lauderdale) Både Voff og Lillemor sover på flyet 🙂

LITT PRAKTISK INFORMASJON OM INNREISE TIL USA

For å få innreisetillatelse til USA må du fylle ut en elektronisk søknad(ESTA).Den bør fylles ut i god tid før avreise og senest 72 timer før flyet forlater Norge. Mer informasjon om ESTA og utfylling av skjema her.

Fikk babynest på strekningen mellom Amsterdam og New York.

FLYPLASSENE VI VAR INNOM I USA VAR SVÆRT VELORGANISERTE

Vi ble svært positivt overrasket over hvor velorganiserte og effektive flyplassene i USA var (Atlanta,New York,Fort Lauderdale). Det var enkelt å finne frem og personalet var svært hjelpsomme. I New York måtte vi sjekke ut og inn bagasjen på nytt, dette grudde vi oss til da mellomlandingen vår var på kun 1,5 time, men det var fort gjort. I Atlanta hadde vi en mellomlanding på kun 40 minutter på hjemturen. Her var vi også på forhånd engstelige da vi hadde lest at dette er verdens største flyplass målt i antall passasjerer siden 1998.Absolutt ingen problem å rekke neste fly.

Utenfor leiligheten vi bodde på i Fort Lauderdale

HVOR SKAL MAN BO? MIAMI ELLER FORT LAUDERDALE?

Mange av cruisene i Karibia går fra havn i Miami eller Fort Lauderdale.Før vi reiste brukte vi lang tid på å vurdere om vi skulle bo i Miami eller i Fort Lauderdale. Valget falt til slutt på Fort Lauderdale. Hadde vi måttet tatt valget på nytt ville nok valget falt på Miami.  Fort Lauderdale opplevde vi som en svært rolig og spredt plass. Vi leste på forhånd at Fort Luderdale var mer familievennlig. Det kan nok stemme, det var mye mer liv å røre ved Miami Beach og mye mer mennesker. For oss som kun hadde ei lita som satt i vogna si og  2 ungdommer med på tur var ikke dette noen utfordring. Reiser man med flere små barn fra gå alder og oppover kan jeg tenke meg til at Miami hadde blitt litt travelt i lengden. Da er muligens Fort Lauderdale ett bedre alternativ.

Å REISE KOLLEKTIVT MELLOM MIAMI OG FORT LAUDERDALE EN UTFORDRING.

Å reise kollektivt mellom Miami og Fort Lauderdale opplevde vi som både travelt, tidskrevende og vanskelig. Vi måtte skifte buss ett par ganger og i tillegg ta ett tog. Vi valgte derfor å ta Taxi tilbake fra Miami. Med den høye dollar kursen ble prislappen på taxi turen  ca 1000 kr. Å leie bil hadde vært ett alternativ som nok hadde blitt mye enklere og rimeligere for oss. Dessverre så vi oss redde på å kjøre på egenhånd på de store flere felts veiene og i all trafikk kaoset. Spørs om vi ikke er litt pysete, har hørt om mange som har stor glede av å leie seg bil der.

På miami Beach på ettermiddagen

VI VALGTE EN LUGAR MED BALKONG

Siden dette var vårt første cruise valgte vi å bo på lugar med balkong, prislappen på dette ble ca 18500 for oss tre i 11 dager. Hadde vi valgt en innvendig lugar uten vindu ville prislappen blitt ca 11000 for oss tre. Da var all mat inkludert og vann var tilgjengelig til alle døgnets tider. Vi valgte også å koste på oss en drikkepakke som inkluderte det meste, den kosta ca 3000 pr person over 18 år, halv pris for alle under 18 år og gratis for barn under 4 år. Dette sprengte budsjettet en del, men angrer ikke. Fantastiske coctails, smoothier osv. Synes å huske at en coctail kosta 9 Euro, en cola 2 Euro og en halv liter øl 4 Euro om man ikke hadde drikkepakken.Prisene kan variere mye fra de ulike cruise selskapene. Barn under 18 år som bodde på lugar med to betalende voksne reiste nesten gratis. Ungdommene bodde på en innvendig lugar og prisen for begge ble på ca 10000 kr.

Det var flotte trilleforhold på båten

Det var barnevennlig på båten med tilgang til barnestoler, barneseng, lekerom, babybasseng osv.
Cayman Island

10 NETTER PÅ CRUISE I KARIBIA

Cruise skipet gikk innom Bahamas, Den Dominikanske republikk, Jamaica, Cayman Islands, Honduras og Mexico.  De fleste havnene var svært turistifiserte, med det mener jeg at de ene og alene er bygget for og rundt turismen fra cruise skipene. Utenfor havneområdene står det gjerne fullt av turoperatører og taxier, alle ute etter pengene dine. Taxi sjåførene får gjerne betalt % av hva du handler for på gitte plasser som de kjører deg til.  Spør du for eksempel om å bli kjørt til en fin strand, blir du gjerne kjørt til en strand hvor taxi sjåføren får betalt % av det du handler for i strand baren. Turist næringa virket rett og slett kynisk spør du meg Vi valgte dessverre  ikke å ta utflukter gjennom cruise selskapet, men på egenhånd. I ettertid ser vi at vi hadde hatt mer utbytte av å ta disse arrangerte turene. Da vet man hva man får og det blir nødvendigvis ikke noe dyrere. Sier ikke at det er slik men dette er i alle fall våre erfaringer. Legger ut litt bilder fra turen vår.

ungdommene på Jamaica 🙂

Konklusjon: Absolutt barnevennlig. En flott og spennende tur 🙂 Lillemor og ungdommene kosa seg. Det gjorde vi også. Man har mulighet til å besøke mange land på kort tid. Dessverre er nok muligheten til å se det virkelige Karibia ikke tilstede, men det kan man jo i grunn ikke forvente når man kun er opptil 12 timer i hver havn. Det er også svært turistifisert.